Välkommen till Frågor & Svar

Om du inte hittar svaret på din fråga nedan så är du varmt välkommen att kontakta oss på telefon 0707157404 . Svarar vi inte så skicka gärna ett SMS med din fråga så hör vi av oss så fort vi kan.

Personuppgifter

I enlighet med den nya dataskyddsförordningen GDPR så sparar vi uppgifter som vi behöver för att kunna genomföra en order. Det betyder att vi sparar det som du fyller i hos oss i kassan, dina och mottagarens kontaktuppgifter. Vi skickar inte några nyhetsbrev eller liknande marknadsföring om du inte aktivt klickat i att du vill ha sådan information från oss, och viktigast av allt : VI SÄLJER ALDRIG DIN INFO TILL NÅGON ANNAN! Vill du av någon anledning ta bort dina uppgifter från vårt system så kontakta oss så ordnar vi det.

Frakt/leverans

Här nedan ser du vår budzon för Stockholm. Är du osäker på om mottagarens postnummer hamnar i eller utanför zon så kontakta oss så kollar vi med budfirman. Om postnumret inte ingår i dessa zoner så är det leverans med DHL som gäller.

I röd zon:

*Ytterzon 400kr. tidspassning ej möjlig utan levereras någon gång mellan 9-18

I grön zon: 

* Standardleverans 150.

*När det är viktigt med tiden för leverans kan du boka 3-timmarsbud för 325:- och bestämma valfritt intervall på 3 timmar mellan 8-21. ENDAST CITY OCH NÄRFÖRORT.

*Sista minuten, leverans samma dag 325kr. 

Uppsala stad= Uppsalabud 400kr. Tidspassning ej möjlig utan levereras någon gång mellan 9-18

 

 

När måste jag senast beställa?

  • För leverans i Stockholmszonen  måste du beställa senast kl 20 dagen  Beställningar efter kl 20 räknas som sista minuten och då väljer du det alternativet i kassan.
  • RING OSS oss om du är sent ute, expressbud måste bokas senast kl 12 för att vi ska kunna garantera leverans. Är du ute senare så ring oss, vi hjälper dig gärna om vi har möjlighet. 0707157404

För ballonglådor till annan stad än Stockholm:

DHLservicepoint(ombud) 

 DHL Home (till dörren)

BERÄKNA LEVERANSDAG HÄR

  • 1 fraktdag är normalfallet men undantag finns t.ex :
    • Norr om Sundsvall tar alltid en extra dag
    • Gotland kan ibland ta en extra dag
    • Små orter långt från större trafikleder har ibland inte daglig leverans av DHL vilket betyder att det kan ta upp till tre dagar. Om det är en lantlig adress är alltid servicepoint säkrare då vissa områden för "dhl home" endast har leverans en gång i veckan.
  • Tänk också på att bara vardagar räknas som fraktdagar.
  • Om ditt önskade leveransdatum är en måndag så  måste vi skicka paketet redan torsdag/fredag beroende på adress. vi avråder dock att skicka saker med leveransdag måndag om det inte är extremt viktigt att det kommer just den dagen, det är ju alltid roligast om ballongerna är så fräscha som möjligt. Förslag på de mest tåliga ballongerna är att antingen enbart fylla lådan med miniballonger och strunta helt i heliumballonger alternativt skicka en ballonglåda med heliumfylld bubbla då den är tåligare än vanliga folieballonger.

Jag vet att mottagaren har portkod men har svårt att få tag i den, vad händer om inte budet kan leverera?

  • Om budet försöker leverera och det inte går debiteras det dubbelt för att de då kör tillbaka budet till oss och det är såklart något vi vill undvika.
  • Om det inte finns någon portkod med i ordern och vi misstänker att adressen kräver det så ringer vi mottagaren och frågar. Vi försöker alltid vara lite hemliga och presenterar oss som "Cooler Things-ett presentföretag" så mottagaren inte ska veta att det är ballonger hen ska få.
  • En del mottagare är misstänksamma och då måste vi avslöja att det är ett ballongbud, och då har det inte varit några problem.
  • Lämna gärna fler telefonnummer där vi kan tänkas nå mottagaren om det finns.

Vilka produkter kan jag skicka till hela Sverige?

  • Det ser du när du väljer "Hela Sverige" i menyn på toppen av sidan. 

Tidspassning/Expressleverans

Kan jag få det levererat en speciell tid och vad kostar det i så fall?

  • Det går att boka tidspassning hela dagen, vilket 3-timmarsintervall som helst. mellan kl 9-21.
  • Kostnaden för tidspassning är 325:- och du väljer alternativet "tidspassning" i kassan.
  • Tidspassning gäller endast för Stockholmsområdet grön zon.

Lördagsleverans

  • Måste bokas senast kl 16 på fredagen. Vi levererar inte på söndagar.  Är du ute i sista minuten så får du gärna ringa oss, vi kan inte garantera något men har vi möjlighet hjälper vi dig såklart gärna.

Produkter

Är ballongerna uppblåsta?

Självklart, allt skickas uppblåst och ser ut som på produktbilderna.

Är det helium i ballongerna?

Både ja och nej, det beror på vilken typ av bud du väljer. Vi har klassiska heliumbuketter och singelballonger med helium men även bud som är gjorda av luftfyllda ballonger som t.ex skulpturer av långa ballonger. Det står i produkternas beskrivning om de innehåller helium om du är osäker.

Hur lägger jag till en extra present till min beställning?

Du kan se extra presenter i menyn och lägga de i korgen. Vi skickar naturligtvis din extra present tillsammans med det bud du valt.  

Kan jag byta färger på en produkt?

Ja vi är absolut flexibla med byte av färger i den mån det går beroende på vilka färger vi har i lager. Det är bara att du hör av dig så ska vi försöka vårt bästa att uppfylla dina önskemål.

Kan jag skicka med en hälsning?

Självklart! Det finns en ruta i kassan där du skriver din hälsningstext. Har du köpt till ett stort kort (under tillbehör) så kopieras hälsningstexten in i det eller så är det en liten lapp med hälsningstexten som fästs på påsen tillsammans med adresslappen, alternativt fäst på insidan av kartongen om det är ett bud i låda.

Övriga frågor

Jag vill inte att mottagaren ska veta vem det är ifrån, kan jag vara anonym?

Absolut, det är du alltid. Vi lämnar aldrig ut detaljer om vem som skickat budet utan att först kontrollera med avsändaren om det är okej.  Det är alltid vi (ballongbud.se / Cooler Things AB) som står som avsändare på adresslappar osv.

Kan man hämta ballongen själv istället för att få den levererad?

Det går bra, men vi har inga fasta öppettider så du måste höra av dig så vi kan bestämma en tid. Vi finns på Sköntorpsvägen 11, 12038 Årsta ca 10 minuters promenad från Gullmarsplan. Närmsta busshållplats är (buss 160) Ymsenvägen när man kommer från Gullmarsplan eller Sköntorpsplan om man kommer från Årstaberg. Välj "avhämtning" och betalalternativ "betala i butik".

Kan jag byta leveransadress på min order?

Självklart kan du göra det, det är kostnadsfritt fram tills det är upphämtat hos oss(tidigaste hämtning hos oss är kl 8 på morgonen men det varierar när under dagen de kommer). När budet väl är bokat så kan det sedan tillkomma extra kostnad beroende på om det t.ex är en central adress som du ska byta till en ytterområdesadress. längre körning= högre kostnad.

RING OSS så kollar vi med budfirman vad som gäller för just din order.

Finns det nötter i chokladen ni säljer?

 I Merci är det vissa av chokladerna som har bitar av nötter men alla står som "kan innehålla spår av nötter" Chokladcrisp har även de spår av nötter.

Kan jag betala med faktura?

Ja det går bra, du har flera olika betalsätt att välja på i kassan.

Är era ballonger miljövänliga?

Det finns de som påstår att latexballonger är "miljövänliga" men det är en missuppfattning.

Det är populärt i branschen att säga att ballonger "bryts ned på samma tid som ett löv" och det stämmer tekniskt sett, om man utgår från ett eklöv som är det som bryts ned långsammast av alla. ca 5 år tar det.

Så nej ballonger är inte miljöVÄNLIGA även om latexballonger naturligtvis är snällare mot naturen då plast- och folieballonger inte bryts ned över huvud taget. Vi erbjuder inte ballonguppsläpp utomhus av denna anledning. Vi vill inte skräpa ned och riskera att djuren tror att bitarna som ramlar till marken är mat.

Kom ihåg att sopsortera uttjänta ballonger! De allra flesta ballonger ska slängas i hushållssoporna även om de är plast eller ser ut som folie då de är "fel" sorts plast för återvinning. Ballonger ska vara kul för alla, så se till att de inte hamnar i naturen <3